fbpx

Arkiv: Festivalen 2022


Mycket har hänt sedan den sjunde upplagan av Panoramica förra året. Två tunga år av pandemi och restriktioner har bytts ut mot ett krig som idag pågår i vårt närområde. En konflikt som har skapat ett dilemma även för de latinamerikanska länderna i fråga vem de ska stödja, efter många år av komplicerade relationer till både Ryssland och USA. Chile och Colombia har gått igenom unika och spännande demokratiska processer som fyller oss med hopp, medan våldet och den politiska krisen för varje dag som går, blir mer akuta i länder som El Salvador och Mexiko.

Inspirerade av denna kontrasterande verklighet är temat för Panoramicas åttonde upplaga Resiliens. Förmågan att kunna stå emot och klara av förändringar men att samtidigt kunna blicka framåt och vidareutvecklas är ett övergripande tema som löper igenom vårt program. Ett viktigt fokus i årets upplaga är även skillnaden mellan verklighet och dröm, det naturliga gentemot det övernaturliga, som vi går igenom i festivalens seminarium Magisk realism inom den latinameri­kanska filmen idag.

Resiliens och magisk realism löper som en röd tråd i årets invigningsfilm Nuestros días más felices. En vacker fabel som bjuder in oss alla, att genom en berättelse om ålderdom och familjeförhållanden, släppa taget, om en mor-son relation som förvandlar absurda situationer till magiska ögonblick av liv och död, fantasi och verklighet. Regissören Sol Berruezo Pichon-Rivière har med sina filmer medverkat i flera upplagor av Panoramica, så därför känns det extra kul att få bjuda hit henne till premiären.

Även om vi nu äntligen kan ha fulla salonger igen efter två år av restriktioner, har vi med lärdomar från pandemin utvecklat Panoramica genom att fortsatt erbjuda delar av vårt program online. Det här är en del i vårt arbete för att som Sveriges största filmfestival för latiname- rikansk film försöka nå en publik utanför Stockholm. Vi hoppas ni får stor glädje av programmet från biograferna eller hemifrån.

Seminarier

Magisk realism inom den latinamerikanska filmen idag

Den magiska realismen slog igenom brett under mitten av 1900-talet, och kom att bli synonym med latinamerikansk litteratur. Genren utvecklades framför allt i latinamerikanska länder där man inom kulturen inte drog en skarp gräns mellan det naturliga och övernaturliga.
Inom filmen började stilen först synas under 70-talet i bland annat den chilensk-mexikanska Alejandro Jodorowskys filmer och senare i storfilmer som Como agua para chocolate av Alfonso Arau, La ciénaga av Lucrecia Martel eller nyligen i Clara Sola av Nathalie Álvarez Mesén.

Vad är det med den magis­ ka realismen som inspirerar dagens unga regissörer i Latinamerika? Hur ser den magiska realismen ut idag och vilka är berättelserna som gett genren en starkare roll, och som har fått storbo­ lag som Disney att utforska magin i det övernaturliga i sina senaste barnfilmer?

Regissörerna Sol Berruezo och Catalina Razzini kommer och delar sina tankar kring dessa frågor med koppling till sina filmer Nuestros días más felices och Cuidando al sol.

Lördagen den 24 september, 16:00, Klarabiografen. Gratis i mån av plats.
I samarbete med ABF Stockholm.


Den brasilianska filmen och miljön

I hybridfilmen Ironland får vi följa med i efter- spelet till en miljökatastrof i gruvorna i Minas Gerais, Brasilien. I dokumentärfilmen Uýra: The Rising Forest följer vi huvudpersonen på en resa genom Amazonas där hen reflekterar över relationen mellan bevarandet av ursprungskulturer och eko-system och strukturell rasism och transfobi i Brasilien.

Inför valet i Brasilien i år har skövlingen av Amazonas ökat markant ju närmare valdagen kommer. Den nuvarande presidenten förnekar den pågående miljökatastrofen och ifrågasätter dagens journalister och aktivister. Samtidigt kan mäktiga markägare i landet, med politikernas samtycke, fylla fickorna med kapital från skövling av skog och naturresurser.

Hur ser relationen ut idag mellan kulturarbetare och klimataktivister i Brasilien? Vilken roll kan miljökatastrofen spela in i valet och hur kan dokumentär­ och spelfilmen hjälpa oss förstå den globala påverkan som miljön i Brasilien har på oss?

Regissörerna Lucas Bambozzi och Juliana Curi samtalar med oss online om sina tankar kring dessa frågor med koppling till deras filmer Ironland och Uýra: The Rising Forest. Moderator för samtalet är Oscar Barajas Rojas från ABF Stockholm.

Söndagen den 25 september, 16:00, Klarabiografen. Gratis i mån av plats.
I samarbete med ABF Stockholm som medverkar med moderator.

Latinamerika i Sverige: Diaspora showcase

Panoramica fortsätter att lyfta konstnärer och filmskapare från den latinamerikanska diasporan. Några av dem har flytt eller flyttat från regionen, andra tillhör den andra eller tredje generationen av latinamerikaner i Norden. Deras konstnärliga arbete ger oss nya perspektiv på latinamerikansk kultur och identitet.

För tredje året i rad bjuder vi in till ett showcase där regissörerna Daniel Aguirre, Alberto Amieva, Daniel Muniz och Evgeni Leonov kommer och presenterar sina filmer Pink Rider, El año en que nací och Vi var de som åkte. De möter publiken kring tankar om tillhö- righet och konstnärlig gestaltning.

Söndagen den 25 september, 14:00, Zita Folkets Bio. Gratis i mån av plats.
I samarbete med ABF Stockholm.