fbpx

Panoramica läser Stockholms Filmfestival


9/11 2016

Den 9 november inleds den 27:e upplagan av Stockholms Internationella Filmfestival i Stockholm (SFF) som under tio dagar äger rum på olika biografer runtom i Stockholm. En av de stora nyheterna inför årets upplaga är att festivalen har tagit bort sektionen Latin Visions från programmet. En sektion som alltid präglades med festivalens ”latinamerikanska” filmer med en blandning av filmer från både latinamerika och den iberiska halvön (spanien, portugal).

I år har fokus istället legat på att introducera de nya sektionerna Icons med riktar fokus mot kända skådespelare, Discovery med regidebuter och Documania som kompletterar festivalens tidigare satsning och tävlingssektion Documentary Competition. Festivalens programchef George Ivanov förklarar beslutet att ta bort Latin Visions med motiveringen att festivalen försöker förnya sig och att filmer från Latinamerika kommer placeras i de andra sektionerna.

Bland festivalens 250 filmprogram återfinns 7 filmer från Latinamerika och 1 från Karibien. Värt att notera är bland samproduktionerna återfinns 3 titlar med produktionsstöd från Europa och Asien.

Årets Latinamerikanska filmer på Stockholms Filmfestival

COMPETITION:

A Decent Woman (Los Decentes) av Lukas Valenta Rinner (Argentina, Sydkorea, Österrike, 100 min)
Lukas Valena Rinners andra långfilm är en bitsk satir på den argentinska överklassen i Buenos Aires, tyvärr tar det konstnärliga över lite för mycket av karaktärutvecklingen i filmen och blir inte lika stark som Lukas Valentas debut Parabellum. Filmen visas nu på Stockholms Filmfestival efter sin premiär på Toronto Filmfestival.

X-Quinientos av Juan Andrés Arango (Colombia, Kanada, Mexiko, 108 min) Toronto
Colombias Oscarsbidrag X-Quinientos av Juan Andrés Arango är kanske en av de starkaste filmerna från Latinamerika i SFFs program. Filmen utspelar sig på tre olika länder: Mexiko, Colombia och Kanada och följer tre olika immigranter och deras berättelser och erfarenheter efter bortgången av en nära och hur de arbetar med den fysiska och psykologiska processen för att hitta en ny plats i världen. Filmen cirkulerade San Sebastian och Toronto Filmfestival.

DOCUMENTARY COMPETITION:

The Space in Between – Marina Abramovic and Brazil av Marco Aurélio del Fiol, Gustavo Almeida (Brasilien, 86 min).
Dokumentären som hade sin premiär på SXSW är en konstnärlig och spirituell film om konstnären Marina Abramovic resa genom Brasilien efter inspiration och spirituella möten med olika healers i landet i det eviga sökandet efter personlig helande och kreativitet.

OPEN ZONE: 

The Romantic Barber av Iván Ávila Dueñas (Mexiko, Spanien, 93 min)
En vacker film om barberaren Victor som försöker bearbeta sin sorg efter sin mors död i sin barberarsalong och arbetet som barberare, vad som verkar vara ett stillsamt återhämtande får en oväntad twist där ödet tar honom till Rio de Janeiro.

DISCOVERY:

Between Sea and Land av Manolo Cruz, Carlos del Castillo (Colombia, 98 min)
Manolo Cruz  och Carlos del Castillos debutfilm  är en stillam melodram om den unge Alberto Navarro på 28 år som bor i Ciénaga Grande de Santa Marta, Colombia, ett svampträsksområde som lider av fattigdom. Alberto som lider av den en muskulära sjukdom distonia som förhindrar hans dröm att kunna gå till kusten 300 meter ifrån huset som han delar med hans beskyddande mor som gör allt i världen för att rädda honom. En stark berättelse filmad i den vackra karibiska kusten av Colombia. Filmen vann Pulitzer Prize i Sundance Filmfestivals dramasektion (World Cinema).

Dark Skull av Kiro Russo (Bolivia, Qatar, 80 min)
En av filmfestivalens mörkare Latinamerikanska filmer kommer från Bolivia av Kiro Russo som debuterade internationellt 2010 med hans film Enterprise. Hans första långfilm för oss till minorna av Huanuni för den mörka scenografin och handlar om unge Elder Mamani vars pappa precis har går bort. Han fortsätter livet som om att inget har hänt med alkohol, karaoke på gatorna och hamna i trubbel.

SPOTLIGHT: 

Rara av Pepa San Martín (Chile, Argentina, 88 min)
Pepa San Martin är en av Chiles mest intressanta regissörer just som slog igenom med hennes kortfilm La ducha under Berlins filmfestival 2011 där den även vann DAAD priset för bästa kortfilm. Hennes nya film Rara hade också premiär under Berlin och vann för Bästa Latinamerikanska film under San Sebastian. Filmen är en stark HBTQ-berättelse om Paula, nyskild chilensk domare, som flyttar ihop med Lia för deras nya relation ihop som lesbiksa tillsammans med döttrarna Sara och Catalina. Filmen utforskar om regionens fortfarande konservativa hållning mot homosexualitet genom dottern Saras ögon på den nya familjekonstellation.

 

Text av: Johan Fogde Dias och Borja Antón García