fbpx

Latinamerikanskt i Cannes


16/5 2019

Stockholms latinamerikanska filmfestival – Panoramica synar vilka filmer som är med i årets upplaga av Cannes. En positiv nyhet är att årets festival har betydligt fler latinamerikanska titlar än föregående år, kanske ett tecken på en ny trend för den latinamerikanska filmen på croisseten. 

Den sjuttioandra upplagan av ”filmfestivalernas filmfestival” Cannes rullade ut röda mattan tisdagen den 14 maj och invigdes med Jim Jarmuschs senaste film The Dead Don’t Die. Under mer än tio dagar kommer över 90 filmer att visas under festivalen i dess olika sektioner och flera hundra till visningar i marknaden och andra visningar som inte är officiellt kopplade med filmfestivalen. Panoramica har kunnat räkna till 11 filmer bland de olika sektionerna totalt vilket är en ökning från föregående festivals 7 filmer. 

En av regionens större regissörer som däremot inte finns bland namnen i programmet var den favorittippade chilenaren Pablo Larraín som just nu har avslutat sin senaste film Ema. Filmen ryktas inte ha blivit utvald till den franska rivieran på grund av att filmen ägs av Netflix. Sedan 2018 har filmfestivalen en pågående konflikt med strömningsjätten som grundar sig i filmernas möjliga premiärstatus på Franska biografer måste vara säkrade.

Däremot syns andra kända namn och nykomlingar från latinamerika på croisseten. I årets tävlingssektion där filmerna slåss om Guldpalmen finns den brasilianska regissören Kleber Mendonça Filhos senaste film Bacurau som han har regisserat tillsammans med Juliano Dornelles. Panoramica och BrasilCine publiken känner nog till Mendonça från hans tidigare Aquarius som gick på svenska biografer. Här syns även den kända skådespelaren Gael García Bernal andra långfilm Chicuarotes direkt från Mexico Citys slumkvarter. Filmen är dock inte med i tävlan utan visas som specialvisning utanför tävlan.

I sidosektionen Un Certain Regard finner vi ännu ett brasilianskt bidrag i Karim Aïnouz senaste film A vida invisível de Eurídice Gusmão. Aïnouz som senast var aktuell med dokumentärfilmen THF Airport (som dessvärre inte fick någon svensk distribution) återvänder tillbaka till spelfilmen i denna vackra film som utspelar sig i 50-talets Rio de Janeiro. Filmen är baserad på författaren Martha Baltalha’s debutnovell med samma titel och handlar om två systrars liv genom tre decennier som även är en tydlig kritik mot det patriarkala samhället i Brasilien då som nu.

Politik och debutfilmer löper annars som en röd tråd genom de latinamerikanska bidragen i årets festival. En annan specialvisning är den argentinska dokumentären O sea ley av Juan Solanas som regissören själv beskrivit som en ”politisk dokumentär och inte neutral på något vis”. Filmen följer anti-abort rörelsen som pågick i Argentina när senaten skulle besluta om abortfrågan tidigare 2018.

La Semaine de la Critique (Kritikerveckan) öppnas i år med Franco Lollis Litigante från Colombia samtidigt som debutfilmerna från Centralamerika  Nuestras madres (Guatemala) och Ceniza Negra (Costa Rica) är med och tävlar om kritikernas hjärtan. Även fler latinamerikanska debutfilmer finns det att hitta i Cannes parallella och mer regissörsstyrda sektionen Quinzaine des Réalisateurs. 

 

Här är de latinamerikanska filmerna under Cannes Filmfestival 2018:

Huvudtävlan
Bacurau av Kleber Mendonça Filho och Juliano Dornelles (Brasilien)

Un Certain Regard
A vida invisível de Eurídice Gusmão av Karim Aïnouz (Brasilien)

Special Screenings
Chicuarotes av Gael García Bernal (Mexiko)
O sea ley av Juan Solanas (Argentina)

Kortfilmssektionen
Monstruo Dios av Agustina San Martín (Argentina)

Quinzaine des Réalisateurs
Por el dinero av Alejo Moguillansky (Argentina)
Sem seu sangue av Alice Furtado (Brasilien)
Canción sin nombre av Melina León (Peru)

Kritikerveckan
Litigante av Franco Lolli (Colombia)
Ceniza Negra av Sofía Quirós Ubeda (Costa Rica)
Nuestras Madres av César Díaz (Guatemala)

 

Filmer som är med i andra specialsektioner :

Invitation Morarelia (Kortfilmer från filmfestivalen i Morarelia, Mexiko)
San Miguel av Cris Gris (Mexiko)
La chica con dos cabezas av Betzabé García  (Mexiko)
El aire Delgado av Pablo Giles (Mexiko)

ACID Trip #3 – Argentina
Brief Story from the Green Planet av Santiago Loza (Argentina, Brasilien)

 


Fotnot:
Könsfördelningen för de Latinamerikanska filmerna i årets Cannes är 70-30% vilket är betydligt högre än föregående år då det låg på 90-10%. Däremot under all kritik för en av världens största filmfestivaler som fortfarande inte når målet med jämn fördelning av kvinnliga och manliga regissörer. Precis som föregående år så domineras filmfestivalen av filmer från de stora produktionsländerna Brasilien, Argentina, Mexiko.


Panoramica äger rum den 17-22 september i Stockholm och visar de senaste filmerna från regionen. Årets upplaga är den 5e i festivalens historia!