Panoramica

Arkiv: Festivalen 2016


Från och med den 22 september till 25 september så fyller vi Klarabiografen, Zita Folkets Bio och Bio Rio med de bästa latinamerikanska filmerna. Inspirerade av förra årets fantastiska upplaga har vi utformat ett program bestående av 18 filmer från 11 olika länder inom regionen från 2014 och 2015. Ovanpå det erbjuds två seminarier för reflektion och andra evenemang kopplade till Latinamerika.

Detta år öppnas PANORAMICA med den colombianska filmen Embrace of the Serpent av Ciro Guerra, i vilken ett av de centrala teman är minnet. Det är utan tvekan en av de viktigaste latinamerikanska samhällsfrågorna i dag, och minnet är den röda tråd som genomsyrar vårt program 2016. I år lägger vi dessutom särskild tonvikt på dokumentärfilmen och dess roll för byggandet av det kollektiva minnet och många av ursprungssamhällenas kamp för att försvara deras miljöer, territorier och levnadssätt.

Vad innebär det att minnas för samhällen som är präglade av en historia där våld repeterats om och om igen i olika former? Hur kan vi använda minnet i relation till den koloniala historien? Hur kan vi behandla de avtryck som militärdiktaturer, plundringar och exploateringar lämnat genom decennierna? Dessa är några av de frågor som årets filmer och seminarier diskuterar utifrån olika perspektiv.

Vi vill än en gång välkomna er och hoppas att det program vi har förberett i år även kan ge dig nya och varma minnen, knutna till Latinamerika.

Tema: minnet


Minnet. Känt som ett kraftfällt där kollektivet är byggt och mötet mellan nya generationer är möjlig. Minnet är även helt något av det viktigaste inom många latinamerikanska samhällen. Inte minst den latinamerikanska politiken som genom årets senaste politiska kuppar, våld och allmän osäkerhet får många att minnas till det förflutna och behovet av att minnas.

De senaste åren har skyddandet av vårt klimat omvandlats till ett ämne som för varje gång är mer och mer kopplat till återspegling över det kollektiva minnet i regionen. Med de latinamerikanska ekonomierna som expanderar genom plundring och förstörelse av historiskt skyddade områden som har varit kopplade till ursprungsbefolkningen och andra inhemska grupper. Själva tanken om minnet är inte bara kopplat till det förflutna, det säger till oss att också förändra vår nutid och försöka skapa en bättre och mer hållbar framtid.

Filmen som medium matas konstant med minne och fungerar som ett utmärkt verktyg för att undersöka dessa frågor. Årets val av 18 filmer i programmet undersöker minnet utifrån många perspektiv och diskussioner som på olika sätt lyser hur frågan diskuteras i regionen. Allt ifrån det personliga minnet där en moder utan ett barn måste skydda sina minnen för att konfrontera motsättningen mellan sina önskningar och sociala normer, det kollektiva minnet där post-diktaturerna i Uruguay, Chile, Argentina och Brasilien reflekterar på sitt minne och identitet.

Årets program lägger särskild fokus i år på dokumentärfilmerna i byggandet av det kollektiva minnet men även ursprungsbefolkningens kamp att försvara sina rättigheter och deras territorier och levnadssätt. Vi hoppas att vårt program kan knyta ihop de mest värdefulla och intressanta minnen som kan ge en nutida bild av Latinamerika.

Seminarier


Minne och dokumentärfilm

Vad är minnet och hur viktigt är det att komma ihåg? Vilken roll har dokumentärfilmen för att skapa det kollektiva minnet, att granska dess förflutna och bygga framtiden? Abner Benaim, Betzabé García och Pablo Martínez Pessi reflekterar över dessa frågor i koppling till den samtida dokumentärfilmen inom Latinamerika.

I samband med detta seminarium visas ett program med tre dokumentärer: Invasion av Abner Benaim, Your Parents Will Come Back av Pablo Martínez Pessi och Kings of Nowhere av Betzabé García.

Med stöd från Konstnärsnämnden, Mexiko- Panama- och Uruguays ambassader i Sverige.

Film, miljö och ursprungsbefolkningar

Vilken roll spelar filmen för att skydda miljön? Vilken nytta har ursprungsbefolkningar i Latinamerika och Sverige inom dokumentärfilmen för att försvara dess territorium? Seminariet ägnas åt att reflektera över dessa och andra viktiga frågor om relationen mellan film, miljö och ursprungsbefolkningar i Latinamerika och Sverige.

Som en del av detta seminarium kommer den colombianska filmen Embrace of the Serpent av Ciro Guerra, den chilenska dokumentären Surire av Iván Osnovikoff och Bettina Perut, och den peruanska dokumentären When Two Worlds Collide av Heidi Brandenburg och Mathew Orzel visas.

Med stöd av Latinamerikagrupperna, Jordens Vänner och Colombias ambassad i Sverige.

Gäster


Abner Benaim

Abner Benaim har en bakgrund inom studier i internationella relationer innan han började göra dokumentärfilmer. 2004 skapade han produktionsbolaget Apertura Films i sitt hemland Panama och gjorde samtidigt dokumentärserien El otro lado som vann bästa dokumentär 2005 i New York Television Festival.

Angélica Perea

Angélica har en magister inom fri konst från Colombianska Nationella Universitet, med fördjupning inom skulptur, konsthistoria och konstteori. Hon har omfattande erfarenhet inom audiovisuella medier inom ett flertal av Colombias produktioner och som forskare inom konsthistoria och projektledning inom kultur.

Betzabé García

Betzabé García slog igenom stort med sin debutfilm- och dokumentär Kings of Nowhere som tog hem SWSXs “Global Audience Award for best international feature”, stora jurypriset under Full Frame Dokumentärfestivalen och Bästa dokumentärpriset under Zurich filmfestival under 2015, samtidigt som många kritiker kallade filmen för en av årets bästa dokumentärer.

Pablo Martínez Pessi

Pablo Martínez Pessi föddes i Uruguay och har sedan 2006 utvecklat flera olika projekt som regissör och producent. 2009 kom hans första dokumentärfilm From the Waters och följdes upp av de korta dokumentärerna Semillitas, Guarino och Normal innan hans andra långfilm Your Parents Will Come Back. Filmen har erhållit flertal filmutmärkelser bland filmfestivalerna i Latinamerika.

Partners


BRASILCINE

BrasilCine är den enda brasilianska filmfestivalen i Skandinavien och äger rum i Stockholm och Göteborg. Festivalen visar det senaste från Brasilien inom fiktion, kortfilmer och dokumentärer samt erbjuder seminarier, samtal och underhållning med fokus på Brasilien. Festivalen har funnits sedan 2005 och startade i Göteborg.

DELLIE MAA SÁPMI INDIGENOUS FILM & ART FESTIVAL

Dellie Maa är den första film- och konstfestivalen i Sverige där alla filmskapare och artister är ursprungsfolk, vilket gör det till den första festivalen i sitt slag i Sverige. De visar alla typer av filmer från hela världen med det enda kriteriet att antingen regissör, producent och/eller manusförfattare själv identifierar sig som ursprungsfolk.

FRANSKA FILMFESTIVALEN

Franska Filmfestivalen grundades under överinseende av Franska Institutet i Sverige. Festivalen är, sedan starten, den enda plattformen för främjande av franska och franskspråkiga filmer i Sverige och den viktigaste festivalen tillägnad en unik tematik. Den är därför ett fönster utåt för Frankrike och de andra franskspråkiga länderna, samt för deras kultur, språk och produkter.

JÄRVA FILMFESTIVALEN

Filmfestivalen förmedlar det multikulturella Sverige på ett konkret exempel och för samman unga och vuxna från olika kulturer, generationer och förortsbo och innerstadsbo. Det hållar dessutom en utbildning i filmproduktion och tillsammans med ungdomarna producera egna filmer.

LATINAMERIKA I FOKUS

Sedan år 2003 arrangerar föreningen Imágenes del Sur film och kulturfestivalen Latinamerika i fokus, i Malmö. Tanken är att visa en annan bild av Latinamerika än den som oftast syns i media och att lyfta fram film som vanligtvis inte kommer till svenska biografer.

Nyhetsbrev