fbpx

Panoramica sammanfattar biografåret 2018


31/12 2018

Stockholms latinamerikanska filmfestival – Panoramica blickar tillbaka på året 2018 och kan konstatera att den latinamerikanska filmen fortfarande utgör en liten del av de premiärsatta biograffilmerna i Sverige. Samtidigt så har året 2018 haft en mindre ökning av latinamerikanska filmpremiärer på svenska biografer än föregående år med två kritikerfavoriter som sticker ut.

2018 kunde inte ha startat starkare för den latinamerikanska filmen på svenska biografer. Redan i början av februari fick den chilenska Sebastián Lelios En fantastisk kvinna (Una mujer fantástica) premiär på biograferna, ett år efter sin succé under Berlins filmfestival. Filmen avslutade även sin resa med att vinna Oscars för bästa utländska film framför den svenska konkurrenten The Square av Ruben Östlund.

Redan samma månad dök Gustavo Rondón Córdovas La familia från Venezuela upp på mindre dukar än sin chilenska konkurrent. En stark debutfilm direkt från Caracas hårda gator med en fader-son relation som sällan görs från regionen. Filmen distribuerades av nykomlingen FC Bio, en del av anrika Filmcentrum som sedan 2017 har börjat distribuera spel- och dokumentärfilm på svenska biografer.

FC Bio sticker ut från de svenska distributörerna genom att ha haft två filmer från latinamerika i biografdistribution under 2018. Den tredje filmen i ordningen är deras Colombiansk/Ecuadorianska film Virus Tropical av Santiago Caicedo som även avslutade höstens upplaga av Panoramica innan sin premiär. Filmen som är baserad på Power Paolas seriebok med samma namn är en visuellt gripande coming-of-age film som inte fick många veckor i repertoaren.

Under hösten hade Netflix börjat laborera med biografdistribtuion i Sverige, först med Paul Greengrass 22 July innan bolaget beslutade att även testa med Alfonso Cuaróns hyllade festivalfavorit Roma från Mexiko på landets biografer genom det nordiska distributionsbolaget ScanBox. Även om filmen lanserades med kort framförhållning har den vid skrivande stund varit både en kritikersuccé som publikfavorit hos de få biografer som visar filmen. För tillfället har flera biografer även förlängt visningarna av filmen som kommer att fortsätta visas på storduk under julen, mellandagarna och 2019 trots dess enkla tillgänglighet genom Netflix.

Med Romas plötsliga intåg blev 2018 ett år med fyra latinamerikanska premiärer på storduk. En minimal ökning med en film från föregående år som enbart hade tre filmer på biograferna.

När Panoramica blickar framåt på året 2019 så ser vi att distributören Edge Entertainment redan har tre filmer från latinamerika redo för biografdistribution. Las Herederas av Marcelo Martinessi från Paraguay är först ut på svenska biografer under februari innan filmerna Pájaros de verano av den tidigare Panoramicaregissören Ciro Guerra tillsammans med Cristina Gallego kommer upp efter sitt Oscarsrace tillsammans med den argentinska filmen El angel av Luis Ortega under våren.

Det är en stark filmvår direkt från latinamerika som svensk publik kommer få ta del av på biograferna som väljer att plocka in de här filmerna. Samtidigt så inväntar Panoramica och ser vad de stora filmfestivalerna har i sina program inför året och om några svenska distributörer kommer köpa fler filmer från regionen. Stockholms latinamerikanska filmfestival kommer fylla 5 år inför 2019 och lovar ett storslaget program för att, precis som festivalens mål, kunna bredda den saknad av berättelser från latinamerika i Stockholm.

PLUS

  • FC Bio med två latinamerikanska pärlor på biograferna.
  • ScanBox samarbete med Netflix kan bädda för fler latinamerikanska filmer på biografer.

MINUS 

  • Samarbetet med Netflix kan även innebära att få biografer vågar plocka in filmerna.
  • När de latinamerikanska filmerna får distribution i Sverige är de oftast regisserade av män. 2018 var ett sånt år.