Latinamerikanskt under Cannes
Filmfestivalernas filmfestival Cannes firar 70 år i år med ett brett urval av tävlande filmer med hungriga filmköpare och filmare som försöker få en del av några av de hetaste regissörerna. Som vanligt så är den kvinnliga delen i programmet underrepresenterat, i huvudtävlan är det 84% av filmerna regisserade av män. I år är det dessutom ingen film från den latinamerikanska regionen som är med och tävlar.
I undersektionen Un Certain Regard däremot hittar du argentinaren Santiago Mitre som efter Paulina återvänder nu med filmen La Cordillera (The Summit) med Ricardo Darín i huvudrollen som landets president i en politisk drama där presidenten Hernán Blanco frontar sitt största beslut någonsin. En annan argentinsk film i UCR är La novia del desierto (The Desert Bride) av Cecilia Atan och Valeria Pivato. Filmen följer den äldre Teresa som efter ha blivit arbetslös i huvudstaden Buenos Aires börjar arbeta i byn San Juan där hon plötsligt blir strandsatt i ute i öknen och blir möter av den mystiska El gringo.
Mexikanaren Michel Franco återvänder till UCR med Las hijas de abril (April’s Daughter) efter sina förra filmer After Lucia och Chronic som även de har närvarat festivalen tidigare år.
I sektionen Quinzainen ser vi den colombianska filmen La defesa del dragon (The Dragon Defense), en debutfilm som utspelar sig i huvudstaden Bogota skapad avNatalia Santa. Från Colombia kan man även se kortfilmen Damiana av Andrés Ramírez Pulido som tävlar i Cannes kortfilmstävlan.
I kritikerveckan ser vi grannlandet Venezuela representeras av Rondón Córdovas La familia, en fader-son relation som utspelar sig i Caracas farliga gator. Marcela Saids Los Perros från Chile är ett porträtt av den chilenska överklassen som berättas utifrån en medelklasskvinnas ridlärare. Även Brasilien är med i år med filmen Gabriel e a montanha (Gabriel and the Mountain) av Felipe Gamarano Barbosa, en berättelse om den unge Gabriel som bestämmer sig att resa jorden runt innan han påbörjar sina studier i sitt amerikanska universitet.
Sist men inte minst är det värt att notera att Mexikos mest kända regissör Alejandro González Iñárritu och hans mästerfotograf Emmanuel Lubezki finns med i ett hörn med deras 7 minuters långa VR film Carne y Arena. Ett projekt som utforskar det ständigt aktuella temat om flyktingarna som tar sig in i USA från Mexiko.
Den kompletta latinamerikanska närvaron i Cannes 2017:
La novia del desierto (The Desert Bride) av Cecilia Atán och Valeria Pivato (Argentina/Chile)
La hijas de abril (April’s Daughter) av Michel Franco (Mexiko)
La cordillera (The Summit) av Santiago Mitre (Argentina)
Damiana (kortfilm) av Andrés Ramírez Pulido (Colombia)
La familia (The Family) av Gustavo Rondón Córdova (Venezuela)
Gabriel e a montanha (Gabriel and the Mountain) av Fellipe Gamarano Barbosa (Brasilien)
Los perros av Marcela Said (Chile)
Selva (kortfilm) av Sofía Quirós Ubeda (Costa Rica)
La Defensa del Dragón (The Dragon Defense) av Natalia Santa (Colombia)
Nada (kortfilm) av Gabriel Martins (Brasilien)