Cannefestivalens relation till latinamerika
Just nu går festivalernas festival Cannes in i sin andra vecka och visar några av världens största filmskapare och nya röster på croisseten. Tyvärr har festivalens relation till de latinamerikanska skaparna och huvudtävlan varit svag även i år då ingen film från den latinamerikanska regionen syns i huvudtävlan för andra året i rad. Bland de filmer som togs ut av den konstnärliga ledaren Thierry Fremaux tidigare i våras hittas enbart de argentinska filmerna El Angel av Luis Ortega och Muere, Monstruo, Muere av Alejandro Fadel som båda tävlar i sektionen Un Certain Regard, om man bortser specialvisningen av den brasilianska O Grande Circo Místico av Carlos Diegues.
Under det senaste året har filmskapare som Sebastian Lelio, Lucrecia Martel, Michel Franco och Pablo Larráin tagit över många av världens största filmfestivlaer, vunnit priser och även introducerat den latinamerikanska filmen på svenska biografer och mycket indikerar att den latinamerikanska filmen frodas för fullt med fler nya röster än någonsin samtidigt som den franska filmfestivalen de senaste fem åren enbart har haft fyra filmer från regionen (Aquarius, Chronic, Wild Tales, and Heli) i sin huvudtävlan.
Samtidigt har det pågående kriget mellan Netflix och Cannes gjort så att Alfonso Cuarons kommande mexikanska film Roma tillslut inte fick hamna i huvudtävlan som Fremaux hade önskat.
Festivalens parallella och mer regissörsstyrda sektionen Quinzaine des Réalisateurs har däremot plockat åt sig mer intressanta titlar från regionen. Panoramicas öppningsfilm från 2016 El abrazo del serpiente colombianska regissör Ciro Guerra är tillbaka med hans nya film Pajaros de verano som han har regisserat tillsammans med Cristina Gallego, filmen som redan har hyllats sen världspremiären är redan under förhandling för svensk distribution, om den tillslut hamnar på svenska biodukar är frågan dock. Bland sektionens 17 filmer syns fyra filmer från regionen vilket är mer än vad Cannes Un Certain Regard och specialvisningar har totalt.
Här är de latinamerikanska filmerna under Cannes Filmfestival 2018:
Huvudtävlan
//
Un Certain Regard
El Angel av Luis Ortega (Argentina)
Muere, Monstruo, Muere av Alejandro Fadel (Argentina)
Special Screenings
O Grande Circo Místico av Carlos Diegues (Brasilien)
Quinzaine des Réalisateurs
Pájaros de verano av Ciro Guerra och Cristina Gallego (Colombia)
Cómprame un Revólver av Julio Hernández Cordón (Mexiko)
Los Silencios av Beatriz Seigner (Brasilien/Colombia)
El Motoarrebatador av Agustin Toscano (Argentina)
Panoramica pågår den 26-30 september i Stockholm och visar de senaste filmerna från regionen.